گوشی موبایل شیائومی بخرم یا سامسونگ؟

admin admin
407 بازدید
xiaomi-vs-samsung-min

شیائومی یا سامسونگ ؟ در مطلب پیش‌رو این مسئله را بررسی می‌کنیم و در پایان به این سوال پاسخ می‌دهیم که کدام‌یک گوشی‌های باکیفیت‌تری عرضه می‌کند و برای خرید مناسب‌ است؟

شیائومی در رقابت با سامسونگ، زمانی به صدر اخبار بازار تلفن‌های هوشمند راه پیدا کرد که از چین فراتر رفت و گوشی‌های پرچمدارش را در بازار آسیا از جمله ایران معرفی کرد. حالا، شیائومی بعد از سامسونگ و اپل در جایگاه سومین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند دنیا ایستاده است.

شیائومی یا سامسونگ؟

سامسونگ یا شیائومی؟

قبل از پاسخ به سوال گوشی سامسونگ بخرم یا شیائومی لازم است بدانید که این دو شرکت چندین سال است که با یکدیگر رقابت دارند؛ به طوری که شیائومی این اواخر تقریبا بازار را از سامسونگ ربوده است.

گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی نسبت به رقبای سامسونگی خود قیمت کمتری دارند و طبق گزارش Business Insider، شیائومی بهترین گوشی‌ها را با قیمتی کمتر به کاربر ارائه می‌دهد.

خدمات پس از فروش شیائومی یا سامسونگ؟

خدمات پس از فروش شیائومی یا سامسونگ؟

برای پاسخ به سوال گوشی سامسونگ بهتر است یا شیائومی اول باید ببینیم که خدمات پس از فروش کدام‌یک بهتر است. هردو این شرکت‌ها متخصصانی حرفه‌ای دارند که به خوبی به کاربران خدمات ارائه می‌دهند. از نظر خدمات پس از فروش این دو شرکت یکی از بهترین‌های بازار گوشی موبایل هستند.

گفتنی است که آمار و ارقامی که ادامه می‌آیند جهانی هستند و در ایران شرایط کمی متفاوت است.

شما می‌توانید با تکنسین‌های فنی شیائومی از طریق تماس تلفنی، چت یا ایمیل ارتباط برقرار کنید و طبق قوانین شیائومی، آن‌ها برای گوشی موبایل تا ۲۴ ساعت و برای دیگر خدمات بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت جواب شما را خواهند داد. در طرف دیگر، سامسونگ هم همین روند را اجرا می‌کند؛ اما آن‌ها دفتر خدمات پس از فروش بیشتری نسبت به شیائومی در شهرهای مختلف دارند.

در بخش گارانتی، شیائومی گوشی‌های خود را با دو سال گارانتی به فروش می‌رساند که خراب شدن عمدی و قطعات داخلی گوشی شامل آن نمی‌شود. سامسونگ مدت گارانتی خود را به یک سال محدود کرده که باتری هم آن می‌شود و لوازم جانبی همراه گوشی هم تا شش ماه ضمانت دارند.

علاوه بر دفاتر خدمات پس از فروش رسمی، سامسونگ تکنسین‌هایی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود آوزش داده تا به کاربران خدمات ارائه دهند. در طرف دیگر، شیائومی فروشگاه فیزیکی خرید کالا ندارد تا چنین خدماتی ارائه دهد و به همین خاطر کاربران فقط در مراکز Mi Service خدمات دریافت می‌کنند.

در این مقایسه به دلیل اینکه شیائومی گوشی‌های خود را با یک سال گارانتی بیشتر به فروش می‌رساند، برتری را از آن خود می‌کند:

برنده: شیائومی

قیمت‌ گوشی سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

قیمت‌ گوشی سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

به‌نظر می‌رسد استراتژی شیائومی برای به‌دست آوردن سبد بزرگی از تقاضا در بازار جهانی، قیمت‌گذاری ارزان روی گوشی‌‌هایی است که ویژگی‌ها و عملکردهای به‌روزی دارند. شیائومی در قیمت‌گذاری روی گوشی‌های پرچمدار مانند شیائومی می ۱۰ هم خوب عمل کرده و می‌توان گفت این گوشی دست کم یکی از بهترین‌ها است.

اما دانستن علت قیمت‌گذاری گوشی‌های اقتصادی آن احتمالا خیلی خوشحال‌کننده نخواهد بود. شیائومی در واقع فاصله‌ی قیمت‌گذاری گوشی‌هایش با سایر برندهای بازار تلفن همراه را با کسب درآمد از طریق آگهی، پر می‌کند. یعنی شما باید با نمایش تبلیغات در رابط کاربری گوشی کنار بیایید.

سمت دیگر بازار، سامسونگ بدون تحمیل تبلیغات داخلی به کاربر، قیمت گوشی‌های میان‌رده‌ی خود را در رقابت با قیمت‌های شیائومی کاهش داده است. با این حال هنوز تفاوت قیمت بین گوشی‌های مشابه دو شرکت به لحاظ ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به قدری زیاد است که می‌توان پرسید: قیمت کمتر گوشی‌های شیائومی ارزش تحمل تبلیغات داخلی آن را دارد؟ جواب ما مثبت است.

به‌عنوان نکته‌ی آخر خوب است بدانید علاوه‌بر اینکه ترفندهایی برای کم یا حذف کردن تبلیغات در بعضی گوشی‌های شیائومی وجود دارد، مدل‌هایی هم در بازار هست که هیچ تبلیغاتی به کاربر نشان نمی‌دهد (در بعضی کشورهای اروپایی هم تبلیغات در رابط کاربری گوشی نمایش داده نمی‌شود). با این شرایط به نظر ما برنده‌ی این رقابت مشخص است:

برنده: شیائومی

طراحی گوشی سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

طراحی گوشی سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

گوشی‌های موبایل شیائومی علاوه بر طراحی زیبا، کاربری راحتی دارند. شاید بتوان گفت طراحی گوشی‌های شیائومی به‌قدری کاربر پسند است که تبدیل به مزیت رقابتی شیائومی مقابل سامسونگ شده است. در مقابل سامسونگ گوشی‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند و می‌سازد که ظاهری پریمیوم (یا عالی) داشته باشند.

برای مثال، گوشی شیائومی می ۱۰ با فناوری ۵G در دو نسخه‌ی رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی و دو مدل حافظه اصلی سطح بالا در دو رنگ سبز مرجانی (Coral Green) و نقره‌ای (Twilight Gray) عرضه شده است. گوشی سامسونگ گلکسی S20 با فقط یک مقدار حافظه‌ امکان انتخاب در پالت رنگ‌بندی گسترده‌تری را به ما می‌دهد؛ رنگ‌های آبی روشن (Cloud Blue)، صورتی روشن (Cloud Pink) و رنگ به اصطلاح خاکستری کیهانی (Cosmic Gray).

برنده: سامسونگ

نرم‌افزار سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

نرم‌افزار سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

شاید مخاطبین این مطلب رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ را بیشتر تجربه کرده باشند و نسبت به آن حس خوبی داشته باشند؛ اما باید گفت هر دو برند سامسونگ و شیائومی، سیستم‌عامل اندروید با طراحی رابط کاربری خوب و خدمات سرویس‌های گوگل در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در بیشتر گوشی‌های هر دو شرکت صفحه نمایش بیش از ۶ اینچی، برای مشتریان موجود است. رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ One UI و رابط کاربری گوشی‌های شیائومی MIUI با سلیقه‌ی مخاطب هدف خود هماهنگ شده‌اند. در حال حاضر گوشی‌های مختلف از نسخه‌ی اندروید ۱۰ (Android 10) پشتیبانی می‌کنند؛ اما رابط کاربری آنها بنا به کاربردهایشان متفاوت است. به‌عنوان مثال، رابط کاربری گوشی‌های سری نوت با گوشی‌های سری گیمینگ تفاوت‌های کاربردی دارد.

به بررسی نرم‌افزار دو گوشی می‌رسیم. گوشی شیائومی می ۱۰ از اندروید ۱۰ با رابط کاربری MIUI پشتیبانی می‌کند و این مشخصات را دارد: نمایشگر ۶.۶۷ اینچی Full HD با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل از نوع E3 AMOLED و با قابلیت نمایش ۳D. نکته‌ی مهم در مورد گوشی می ۱۰ این است که این مدل در دو نسخه‌ی دو سیم‌کارت و تک‌‌سیم‌کارت تولید شده اما فقط مدل تک‌سیم‌کارت آن به بازار ایران رسیده است.

از سوی دیگر گوشی دو سیم کارت گلکسی S20 سامسونگ را داریم که از اندروید ۱۰ با رابط کاربری One UI پشتیبانی می‌کند و این مشخصات را دارد: نمایشگر ۶.۲ اینچی QHD و رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل از نوع داینامیک AMOLED 2X. همچنین، گوشی شیائومی می ۱۰ دارای پردازنده‌ی Snapdragon 865 و گلکسی  S20 با پردازنده‌ی Exynos 990، هر دو به رم ۸ گیگابایتی مجهز شده‌اند.

انتخاب بین کیفیت نرم‌افزار دو گوشی شیائومی می ۱۰ و گلکسی S20 کار دشواری است و شاید بتوان گفت نمایشگر بزرگتر شیائومی می ۱۰ با وجود تک سیم‌کارت بودن مدل عرضه شده در ایران، علت پیروزی شیائومی در این مقایسه است.

برنده: شیائومی

سخت‌افزار سامسونگ یا شیائومی؟

سخت‌افزار سامسونگ یا شیائومی؟سخت‌افزار سامسونگ یا شیائومی؟

یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب گوشی، چگونگی عملکرد سخت‌افزار آن است. یک گوشی با هر امکانات سخت‌افزاری اگر نهایتا بازدهی متناسب با چیزی که ادعا کرده، نداشته باشد تجربه‌ی کاربری خوبی برای مشتری نمی‌سازد. عملکرد گوشی‌های سامسونگ و شیائومی در مجموع راضی‌کننده است اما برای نتیجه‌گیری دقیق به بررسی ویژگی‌های سخت‌افزاری دو گوشی مورد نظر می‌پردازیم.

  • دوربین:

۲۰ مگاپیکسل رزولوشن خوبی برای دوربین سلفی به حساب می‌آید و شیائومی می ۱۰ آن را در کنار چهار دوربین در پشت گوشی عرضه کرد. این چهار دوربین از یک حسگر اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید ۱۳ مگاپیکسلی با دو سنسور ۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است. گوشی گلکسی S20 سامسونگ با یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی و سه دوربین حرفه‌ای در پشت گوشی اما از رقابت با دوربین می ۱۰ عقب ماند.

سه دوربین پشت گوشی گلکسی S20 هم از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است. (توجه کنید که هر دو گوشی، قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۸K را ارائه می‌دهند اما مطمئنا گوشی می ۱۰ برای کسانی که به عکاسی با موبایل علاقه دارند، انتخاب بهتر و کارآمدی است.)

  • حافظه:

دو شرکت در بیشتر گوشی‌های عرضه شده گزینه‌هایی برای افزایش حافظه‌ی گوشی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در در بررسی حافظه‌ی دو گوشی شیائومی می ۱۰ و گلکسی S20، می‌بینیم که شیائومی می ۱۰ در دو مدل با ظرفیت‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شده که قابل ارتقا نیستند.

اما گوشی سامسونگ گلکسی S20 علاوه بر حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی امکان ارتقا حافظه تا یک ترابایت با کارت حافظه‌ی microSD را فراهم کرده که مزیت بزرگ حافظه‌ی این گوشی نسبت به می ۱۰ برای کاربرانی است که به حافظه‌ی بیشتری در گوشی خود نیاز دارند.

  • فناوری‌ها:

گوشی‌های سری شیائومی می ۱۰ و اتصالات ۴G LTE، وای‌فای ۶، بلوتوث ورژن ۵.۱، تکنولوژی GPS و A-GPS، فناوری NFC، پورت USB Type-C، از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر هم بهره می‌برد. در سوی دیگر، گوشی گلکسی S20 با فناوری ۴G LTE، وای‌فای ۶، بلوتوث ورژن ۵، تکنولوژی GPS، فناوری NFC و اتصال به پورت USB Type-C اما از فناوری ۵G پشتیبانی نمی‌کند.

  • باتری:

گوشی‌های دو شرکت سامسونگ و شیائومی ظرفیت باتری تا ۳۰۰۰ میلی‌آمپر و در بعضی گوشی‌ها تا ۵۰۰۰ میلی‌آمپر و بالاتر هم در اختیار مشتری قرار می‌دهد. علاوه‌بر این، دو شرکت چند فناوری شارژ مختلف را در گوشی‌های خود به کار می‌برند.

وقتی درباره‌ی باتری گوشی شیائومی می ۱۰ صحبت می‌کنیم درباره‌ی ظرفیت ۴۷۸۰ میلی‌آمپری آن حرف می‌زنیم و اینکه هم با کابل و هم به صورت وایرلس شارژ می‌شود. در حالی که گوشی گلکسی S20 سامسونگ مجهز به یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که ظرفیت خوبی برای باتری یک تلفن همراه است اما در مقابل ظرفیت باتری گوشی شیائومی می ۱۰ جا می‌ماند. باتری گوشی گلسکی S20 هم به صورت کابلی و هم به صورت وایرلس شارژ می‌شود.

در این بین بی‌شک برنده کمپانی است که بهترین سخت‌افزار و تکنولوژی‌ها را با قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار می‌دهد، پس:

برنده: شیائومی

سامسونگ یا شیائومی؟

سامسونگ بخریم یا شیائومی؟

هر دو کمپانی تولید تلفن‌های هوشمند هر چند وقت یکبار مدل‌های جدیدی را به بازار معرفی می‌کنند که امکان مقایسه و انتخاب بین برندهای گوشی موبایل و مدل گوشی‌ها را بیشتر می‌کند. از سویی به بالاگرفتن رقابت بین دو شرکت شیائومی و سامسونگ دامن می‌زند.

رقابت بیشتر دو کمپانی یعنی حق انتخاب بیشتر برای مشتری؛ چرا که نه؟ همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم این رقابت از هر نظر به نفع مشتری است حتی اگر انتخاب را دشوار کند.

واقعیت این است که گوشی‌های هر دو کمپانی کاربردی و راضی‌کننده هستند اما در نهایت باید یکی از این دو را انتخاب کنیم. برای نتیجه‌گیری درباره‌ی اینکه کیفیت گوشی‌های سامسونگ بهتر است یا شیائومی دوباره نگاهی به مجموع امتیازات هر شرکت می‌اندازیم:

سامسونگ برنده‌ی بخش طراحی و شیائومی برنده‌ی دو بخش نرم‌افزار و عملکرد سخت‌افزاری است اما در بخش طراحی هم با فاصله‌ی کمی از سامسونگ باخته است. ظاهرا برنده‌ی این مقایسه مشخص است و اگرچه شیائومی ویژگی‌ها و امکانات سخت‌افزاری برجسته‌ای دارد اما نمی‌توان به راحتی از کنار این نکته گذشت: سامسونگ تولیدکننده‌ی سخت‌افزار خود است و بنابراین هماهنگی و کارایی بالایی بین نرم‌افزار و سخت‌افزارش وجود دارد.

می‌توان گفت که گوشی‌های هر دو شرکت انتظار شما را برآورده می‌کنند اما برنده‌ی این بررسی و انتخاب ما این است:

برنده نهایی: شیائومی

به نظر شما گوشی سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟ انتخاب شما بین گوشی شیائومی یا سامسونگ کدام است؟ اگر تجربه استفاده از گوشی‌های این دو برند را دارید آن را با و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرداخت آنلاین

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیف های ما زودتر از بقیه با خبر شوید!

نمادهای ما

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
طراحی سایت